ŞİŞECAM CAM AMBALAJ

Şişecam, cam ambalaj faaliyet alanında küresel pazar erişimini genişletme hedefi doğrultusunda 2020 yılında ihracat hacmini artırmıştır.

2020 YILINA GENEL BAKIŞ

2020 yılı COVID-19 pandemisi nedeniyle küresel cam ambalaj pazarı için zorlu bir dönem olmuştur. Sektördeki yatırımlar önemli ölçüde sonraki yıllara ötelenirken ürün hafifletme projeleri, operasyonel mükemmellik ve verimlilik odaklı çalışmalar hızla sürmüştür. Sektörün tümünde yeni ürün inovasyonu, toplam kalite yönetimi, sürdürülebilirlik, dijitalleşme ve Endüstri 4.0 konu başlıkları temel odak noktası olmaya devam etmekte ve önemini gittikçe artırmaktadır.

Pandemi, küresel anlamda işletmelerin kapanmasıyla HORECA (Otel, Restoran, Kafe) kanalı tüketiminin gerilemesinden etkilenen alkollü içecek, meşrubat-meyve suyu ve su sektörlerindeki cam ambalaj tüketiminin düşmesine neden olmuştur. Pandemiye karşı alınan önlemler kapsamında sokağa çıkma kısıtlamaları, sosyal izolasyon vb. önlemlerle daha da önem kazanan sağlık ve hijyen olguları doğrultusunda cam ambalajlı ürünler kategorisinde önemli paya sahip olan ev tipi tüketim modelleri öne çıkmıştır. Artan ev tüketiminin, ev dışı tüketim düşüşünü dengelemeye çalışmasına rağmen toplam küresel cam ambalaj pazarının geçen yıla göre küçülmesi beklenmektedir. Küresel cam ambalaj pazarında salgının etkisiyle kısa vadede Kuzey Amerika’da tek haneli, Avrupa, Güney Amerika, Asya Pasifik ve Orta Doğu ve Afrika’da ise daha derin küçülmeler beklenmektedir.

Rusya Federasyonu’nun alkol tüketiminin azaltılması yönünde aldığı kararlarla 2018’e kadar küçülen Rusya cam ambalaj pazarı, 2019 yılında olumlu gelişmeler seyrederek büyüme göstermiştir. Uzun bir aradan sonra büyüme gösteren pazarın 2020 yılında HORECA kanalındaki kısıtlamalar nedeniyle alkollü içecek sektöründe meydana gelen talep düşüşüne rağmen, pandemi sürecinde ev tüketiminin artmasıyla toplam cam ambalaj pazarının hacim bakımından 2019 yılı ile benzer seyretmesi beklenmektedir. Bira ve şarap sektörleri Rusya cam ambalaj pazarındaki toplam talebin yarıdan fazlasını oluşturmaktadır.

Türkiye cam ambalaj pazarı, 2020 yılında ekonomide, turizmde ve girdi verilen sektörlerdeki gelişmelere paralel olarak başta meşrubat-meyve suyu ve su olmak üzere maden suyu, şarap ve yüksek alkollü içecekler gibi sektörlerinde olumsuzluk yaşanmış; buna karşın artan hijyen ve sağlık bilinci gibi konular ise ev tüketiminde artışı hızlandırmıştır. İç pazarda yaşanan bu değişimlerin yönetiminde Türkiye’nin ihracat potansiyeli kritik rol oynamıştır.

2020 YILI KAZANIMLARI

Şişecam Cam Ambalaj, küresel konjonktürün hareketlilik arz ettiği, Türkiye ekonomisinin pandemi gibi zor bir dönemden geçtiği 2020 yılında da büyümeye devam etmiştir. Faaliyet alanı, sürdürülebilir kârlı büyüme yaklaşımı ve küreselleşmeyi hedefleyen yenilikçi stratejilerin yön verdiği bir yılı geride bırakmıştır. Müşteriye sunulan değeri her zaman ön planda tutan Şişecam Cam Ambalaj, 2020 yılında Türkiye operasyonlarında satışlarını 1,2 milyon ton bandının üzerine taşımayı başarmıştır.

Şişecam Cam Ambalaj, küresel pazar erişimini genişletme hedefi doğrultusunda ihracat hacmini artırmaya 2020 yılında da devam etmiştir. Yeni pazar ve satış stratejileriyle Türkiye operasyonlarından ihracatın, toplam satışlar içindeki payını ton bazında %31 seviyesine kadar çıkarmıştır. 2020 yılında yaklaşık 40 ülkeye 500 bin ton ihracat gerçekleştirmiştir. Cam ambalaj faaliyet alanı uluslararası satışlarının toplam satışlar içindeki payı %57’dir.

Türkiye’deki yatırımlarıyla kapasite artışına devam eden Şişecam Cam Ambalaj, 2020 üçüncü çeyrekte Eskişehir Fabrikası’nda yeni ecza hattı yatırımını devreye almıştır. Yenişehir Fabrikası ise C fırınını planlı soğuk tamirini gerçekleştirmek üzere Aralık ayında kapatmıştır. Fırının soğuk tamiri tamamlandıktan sonra 2021 yılı Ocak ayı başında devreye girmiştir.

2020 yılında Şişecam Cam Ambalaj’ın satışları miktar bazında geçen yıla göre %27 artış göstermiştir. Faaliyet alanının net cirosu 5.467 milyon TL’ye ulaşmış; satış gelirlerinin %57’si yurt dışı faaliyetlerinden sağlanmıştır.

Tesisler ve kapasiteler

Şişecam, cam ambalaj faaliyetlerini Türkiye, Rusya, Ukrayna ve Gürcistan olmak üzere 4 ülkede, toplam 2,6 milyon ton/yıl üretim kapasitesi ile sürdürmektedir.

Türkiye faaliyetleri

Şişecam Cam Ambalaj, Türkiye’deki üretim faaliyetlerini Mersin, Bursa ve Eskişehir’de bulunan üç tesis ile devam ettirmektedir.

Maden suyu sektörü, Şişecam Cam Ambalaj satışları içerisinde liderliğini korumakta; gıda ve alkollü içki sektörleri ile birlikte toplam yurt içi satışlarının yaklaşık %82’sini oluşturmaktadır. Şişecam Cam Ambalaj, sektörlere göre satış dağılımını daha dengeli bir satış programı ile güçlendirmekte, kapasitesinin ihracata ayrılan kısmını dış pazarlarda büyüme hedefi doğrultusunda kademeli olarak artırmaktadır.

Şişecam Cam Ambalaj 2020 yılında da cam ambalajın dayanıklılığının artırılması, ürün hafifletme çalışmaları, yeni ürün süreci geliştirmeleri, ürün ve SKU optimizasyonu, üretim sürecindeki girdilerin ve atıkların azaltılması, yenilenebilir enerji kullanımı ve cam geri dönüşümünün artırılması gibi konulara odaklanmıştır.

%27

Şişecam Cam Ambalaj Satış Gelirleri Artışı

Şişecam Cam Ambalaj, 2020 yılında Türkiye operasyonlarında satışlarını 1,2 milyon ton bandının üzerine taşımayı başarmıştır.

Türkiye dışı faaliyetler

Şişecam Cam Ambalaj, ilk yurt dışı yatırımı olan Mina tesisi ile Gürcistan’daki tek cam ambalaj üreticisi olarak pazar liderliği pozisyonunu korumaktadır. Tesisin, 2020 yılı satışları geçen yıla göre pandemi nedeniyle düşüş göstermekle beraber, satışlarının içinde meyve suyu-meşrubat sektörlerinin payını artırmıştır.

2020 yılında, Rusya pazarındaki lider cam ambalaj tedarikçisi konumunu güçlendiren Şişecam Cam Ambalaj, pazarda yerel para biriminde en yüksek satış hasılatına ulaşmıştır.

529 milyon TL’lik yatırım harcaması

2020 yılında pandemi nedeniyle planlanan yatırımların bir kısmı 2021 yılına ertelenmekle beraber, Türkiye, Rusya ve Gürcistan’da toplam 529 milyon TL tutarında modernizasyon, kapasite artışı ve iyileştirme yatırımı başarıyla yürütülmüştür. Cam ambalaj pazarında giderek artış gösteren rekabet nedeniyle rekabetçi maliyet, operasyonel mükemmellik, yalın üretim ve dijitalleşme kapsamında iyileşmeler gibi konulara odaklanılmaya devam edilmiştir. Bunun yanı sıra Şişecam Cam Ambalaj’ın tüm fabrikalarında enerji tasarrufu başta olmak üzere çeşitli geliştirme ve maliyet düşürme çalışmaları yürütülmüştür.

ÜRÜN TASARIM ÇALIŞMALARI VE ÖDÜLLER

Global ölçekte ve Türkiye’de farklı ve yenilikçi tasarımlarıyla cam ambalaj alanında lider konumda bulunan Şişecam’ın cam ambalaj faaliyet alanına yönelik tasarım faaliyetleri Şişecam Bilim, Teknoloji ve Tasarım Merkezi tarafından yürütülmektedir. Merkez, 2020 yılında 206 iş paketi için 368 yaratıcı şekil tasarımı çalışması yapmıştır. Bunun yanı sıra aralarında “ultra hafif” su ve maden suyu şişeleri tasarımlarının da bulunduğu beş yeni ambalaj tasarımı için tescil almıştır.

İnsana ve çevreye değer katan global bir cam ambalaj üreticisi olma vizyonuyla hareket eden Şişecam, 2006 yılından günümüze 18’i yabancı olmak üzere, toplamda 74 ödülün sahibidir. Ödüllerin sahibi tasarımlarda imzası olan Şişecam Bilim, Teknoloji ve Tasarım Merkezi yenilikçi, kaliteli ve müşteri dostu tasarımlarına yenilerini eklemek için çalışmalarına devam etmektedir.

Üniversitelerle Çalışmalar

Şişecam Bilim, Teknoloji ve Tasarım Merkezi, üniversitelerin Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümleri ile öğrencilere destek olmak ve onların yaratıcı tasarımlarını geliştirmek amacıyla bugüne kadar Türkiye’nin önde gelen 11 farklı üniversitesi ile 15 başarılı proje gerçekleştirmiştir.

2020 yılında pandemi nedeniyle böyle bir proje yürütülmemiş; buna karşın üç ayrı üniversite ile “On-line Tasarım Sohbetleri” gerçekleştirilmiştir:

  • Anadolu Üniversitesi “Tasarım Kulubü Sektörlerle Buluşuyor” etkinliğine konuşmacı olarak katılım (Şubat)
  • İstanbul Ticaret Üniversitesi “Tasarım” konulu seminerine konuşmacı olarak katılım (Nisan)
  • Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Seramik ve Cam Tasarımı Bölümü “Cam Tasarım Dersi” öğrencilerine danışmanlık (Kasım)

Hayata Cam Katıyoruz!

Şişecam’ın cam ambalaj konusunda tüketiciyi bilinçlendirme çalışmaları kapsamında bir web platformu olan Hayata Cam Kat projesi dokuzuncu yılını tamamlamıştır. İnternet sitesi ve sosyal medya kanallarında çevre, sağlık, hayat ve lezzet konu başlıkları altında geniş bir yelpazede cam ile ilgili içerik paylaşımlarına devam edilmektedir.

Hayata Cam Kat, kurumsal blog kategorisinde güçlü markalar arasında kendini gösteren, başarılı ve organik büyüyen bir oluşumdur.

Cam kırığı kullanımına yönelik çalışmalar

Camın en doğal ve sağlıklı ambalaj malzemesi olması bilincinden yola çıkan Şişecam, tüm faaliyetlerini çevre dostu ve sürdürülebilirlik temelli bir anlayışla yürütmektedir. Doğal kaynakları en etkin şekilde kullanmayı, çevresel etkileri en aza indirmeyi ve enerji verimliliğini sürekli artırmayı amaçlayan Şirket, bu doğrultuda üretim tesislerinde geri dönüştürülmüş cam (cam kırığı) miktarını ve kalitesini artırarak kaynak tüketimini en düşük seviyeye düşürmeye çalışmaktadır. Kalite ve miktar primleri uygulamalarına devam ederek cam kırığı tedarikçilerini desteklemeyi ve sürekli iyileştirmeyi hedefleyen Şişecam, 256 bin ton geri dönüştürülmüş ve atık cam temin etmiştir.

Şişecam’ın Türkiye’de cam geri dönüşümünü artırma ve toplama altyapısını güçlendirmek amacıyla faaliyet gösteren kuruluşu Şişecam Çevre Sistemleri A.Ş. çalışmalarına devam etmektedir. Şişecam’ın Yenişehir ve Eskişehir’deki cam ambalaj fabrikalarının bulunduğu alanlardaki Şubelerinde atık cam geri kazanım işlemlerini yürütürken diğer tedarikçilerin fırına hazır hale getirdikleri cam kırığını da satınalıp üretime kazandırılmasını sağlamaktadır.

2011 yılından bu yana geri dönüştürülen camlar sayesinde;

  • 1.561.774 ton camın atık olması önlenmiş,
  • 65.595 konutun bir yıllık ısınma ve sıcak su ihtiyacını karşılayacak seviyede enerji tasarrufu sağlanmış,
  • 562.239 otomobilin 10 bin kilometre boyunca trafikten çekilmesine eşdeğer karbondioksit salımı engellenmiş ve
  • 48.220.768 ağacın bir yılda temizlediği havaya eşdeğer karbondioksit salımı

önlenmiştir.

Hayata Cam Kat, kurumsal blog kategorisinde güçlü markalar arasında kendini gösteren, başarılı ve organik büyüyen bir oluşumdur.

2021 YILI BEKLENTİ VE HEDEFLERİ

Gıda, içecek ve ilaç sektörü tedarikçisi olması yönüyle talep tarafında salgın kaynaklı aşağı yönlü risklerin görece sınırlı olduğu cam ambalaj iş kolunda fırsatlar devam etmektedir. Şişecam Cam Ambalaj, değişen küresel ve Türkiye cam ambalaj pazarı dinamikleri karşısında operasyonel mükemmellik kapsamında Türkiye’de pazar liderliğini korurken ihracat pazarlarında penetrasyonunu ve satış hacmini artırmaya ve küresel bir oyuncu olma hedefine yönelik çalışmalarına 2021 yılında da devam edecektir.

İnsana, doğaya ve çevreye duyulan saygı çerçevesinde cam ambalaj tüketimini artırmaya ve geri dönüşümü teşvik etmeye yönelik çalışmaları sürdürecektir. Lider bir cam ambalaj firması olarak Şişecam Cam Ambalaj, gerek yurt içi gerekse yurt dışı pazarlarda rekabet yetkinliklerini geliştirmeye odaklanacaktır.

Gelişmiş üretim teknolojisi ve üretim tesislerinde yüksek otomasyon ile “Akıllı Fabrikalar”ın oluşturulması, tesisler arası standartlaşma ve Endüstri 4.0 uyumluluğu ile her alanda üretim verimliliğinin artırılması sağlanacaktır. Teknolojik üstünlüğünü yenilikçi ve özgün bakış açısıyla birleştiren Şişecam Cam Ambalaj, başta çalışanları ve müşterileri olmak üzere tüm paydaşlarının geleceğinde, geçmişte olduğu gibi önemli rol oynamaya devam edecektir.

Değişen rekabet ortamında güçlü bir konumlanma sağlamak her zamankinden daha önemli ve gerekli hale gelmektedir. COVID-19 sonrasında önemini tekrar gösteren etkin tedarik zinciri yönetimi ve yerel hizmet beklentisi artmaktadır. Faaliyet alanının bu kapsamda, rekabetçi maliyet, uçtan uca etkin tedarik zinciri, toplam kalite yönetimi, müşteri bağlılığı sağlayarak ve müşteriye değer yaratarak tercih edilen cam ambalaj tedarikçisi olarak konumlanma, yüksek hizmet seviyesi, üretim etkinliği ve operasyonel mükemmellik, 2021 yılı için de en önemli odak alanları içerisinde yer alacaktır.

3.092

Milyon TL

Şişecam Cam Ambalaj Uluslararası Satışlar

Sürdürülebilir enerji kullanım yoğunluğu yüksek bir sektörde faaliyet gösteren Şişecam Cam Ambalaj, çalışmalarında enerji kullanımını azaltmayı ve enerji verimliliğini artırmayı en öncelikli konuları arasında görmektedir.