ŞİŞECAM CAM EV EŞYASI

2020 yılında, dijital dönüşüme odaklanılırken; pandemi ile birlikte değişen tüketici ihtiyaçlarının ve öne çıkan trendlerin yön verdiği inovatif ve değer yaratan ürün geliştirme yatırımlarına ağırlık verilmiştir.

2020 YILINA GENEL BAKIŞ

Etkileri küresel ölçekte hissedilen COVID-19 salgını yalnızca Türkiye’de değil tüm dünyada ekonomileri derinden etkilemiştir. Hâlihazırda doygunluk noktasında olan ve ılımlı büyümeler gösteren cam ev eşyası sektöründe, 2020 yılında pandemi kaynaklı %25’leri bulan daralmalar yaşanmıştır. Mart ayı ile birlikte, COVID-19 salgınının dünya ekonomilerinde yarattığı olumsuz etkilerinin, normalleşme süreci ile birlikte ortadan kalkmaya başladığı görülmüştür.

Türkiye ev kesimi kanalında piyasa yurt dışına göre daha az etkilenirken, Ekim ayı itibarıyla artan vaka sayıları ile beraber pazara yönelik belirsizlik ve riskli gidişat hakimiyetini sürdürmeye devam etmiştir. İkram kanalında ise sert düşüş iç pazarda da geçerliliğini korumaktadır. Yıl sonu performansa bakıldığında, Şişecam Cam Ev Eşyası, yeme-içme sektöründe alınan kısıtlayıcı önlemler ile ikram kanalının görece daha yüksek bir daralma ile sonuçlandığı, satış kayıplarının ev kesimi ve B2B kanalları ile dengelendiği bir yılı geride bırakmıştır.

İç ve dış pazarların daralma eğilimine girmiş olması sektör olarak riskleri artırırken, ertelenen, azalan ve/veya iptal edilen müşteri siparişleri üretim tarafında fırın tamirlerinin (soğuk tamir) erkene alınması ve planlı hat duruşları ile dengelenmiştir. Şişecam Cam Ev Eşyası, küresel krizi doğru önlemler ve stratejiler ile yöneterek pazarda ortalamanın üzerinde bir performans sergilemiş, yılı geçen yıla kıyasla Türk lirası bazında %4 büyüme ile kapatmıştır.

%4

Şişecam Cam Ev Eşyası Satış Gelirleri Artışı

2020 YILI KAZANIMLARI

Operasyonel verimlilik ve yalın iş süreçlerine odaklanılan 2020 yılında, ileri teknolojilerle entegrasyonun sağlanacağı dijital dönüşüm çalışmalarına ağırlık verilmiştir. SAP S/4HANA ile dijital dönüşümünü hızlandıran Şişecam Cam Ev Eşyası’nda ana operasyonların daha etkin, verimli, hızlı ve kaliteli yönetilmesi hedeflenmiştir. Yine dijital dönüşümün bir sonucu olarak, pandemi nedeniyle fiziksel ziyarete kapatılan Tuzla Showroom dijital platforma taşınmış ve müşterilerin kullanımına açılmıştır. Buna ek olarak, pandemi ile büyüme hızı daha da artan e-ticaret kanalına yönelik yol haritaları hazırlanmaya başlanmış olup, Türkiye’de ve globalde doğrudan ve/veya distribütör aracılığıyla gerçekleştirilen satış hacminin artırılması hedeflenmiştir.

Şişecam Cam Ev Eşyası, hedef pazarlardaki dağıtım altyapısındaki iyileştirme çalışmalarını sürdürürken yurt içinde ve yurt dışında marka sadakatini artırmaya devam etmiştir. Büyümenin sınırlı olduğu cam ev eşyası pazarında; kilit müşteri yönetimi ve satış ve operasyon planlama (S&OP) odağı ile birlikte üretim, satış ve stok dengesi etkin yönetilmiştir. Bununla birlikte, hem yurt dışı hem de yurt içi pazarda fiyat listeleri incelenerek ülke bazlı fiyatlandırma stratejileri belirlenmiştir.

Antimikrobiyal V-Block

Tüketici ihtiyaçlarını ve öne çıkan trendleri gözeterek inovatif ve katma değerli yeni ürün geliştirme çalışmalarına ağırlık veren Şişecam Cam Ev Eşyası, V-Block Teknolojisi’ne sahip dünyanın ilk antimikrobiyal kaplamalı cam ev eşyası ürünlerini pazara sunmuştur. Söz konusu teknolojinin ürünlerin dış yüzeylerine uygulanması ile sağlığa zararlı organizmaların cam yüzeylerde barınması ve çoğalması engellenmektedir. 7/24 ultra hijyen sağlayan bu özel formülün COVID-19’a karşı %94,1 oranında etkin olduğu yetkili laboratuvarlar ve T.C. Sağlık Bakanlığı tarafından onaylanmıştır. Antimikrobiyal V-Block projesiyle COVID-19 ile mücadelede, pandemi sonrası normalleşme sürecini hızlandırmak hedeflenmiş olup aynı zamanda ihracata dolayısıyla da ülke ekonomisine önemli ölçüde katkı sağlanması planlanmaktadır.

%100 Geri Dönüştürülmüş Camdan “Aware Collection”

Bir diğer ürün geliştirme çalışması olan “%100 Recycled Glassware” projesi ile sürdürülebilirlik ve çevre bilinci için farkındalık yaratmak hedeflenmiş olup %100 geri dönüştürülmüş cam kavramının Şişecam Cam Ev Eşyası ürünleri ile konumlandırılması sağlanmaktadır. Bu serinin ürünleri üretilirken ton başına tüketilen doğal gaz miktarında %21 azalma gerçekleşmiştir.

TASARIM FAALİYETLERİ

Tasarım faaliyetleri kapsamında “Cam Ev Eşyası Tasarım” biriminde 2020 yılında yürütülen projelere ait toplam 529 otomatik ürün tasarımı, 555 ikincil işlemli ürün tasarımı, 1.948 ambalaj tasarımı ve 278 el imalatı ürün tasarımı gerçekleştirilmiştir.

Gerçekleştirilen ürün, aksesuar ve desen tasarımından 325 adedi ticari ürün haline gelmiştir. Nude markası için yapılan Umut Karaman tasarımı Rock&Pop temalı Finesse ürünleri Archiproducts 2020 Ödülü’ne layık görülmüştür.

Dünyanın en hafif ayaklı bardağı değer önermesiyle yola çıkılan Ghost Zero tasarımları Tasarım Müdürlüğü tarafından iki ayrı konsept halinde sunulmuştur.

Grace isimli yeni Stem Zero tasarımları çalışılmış ve seri genişletilmiştir. Tamer Nakışçı ile “Mist Light” mumluk tasarımları geliştirilerek Mist serisine eklenmiştir.

Sıra dışı ve şaşırtıcı parçalar oluşturmak için tasarlanan Mask dekoratif ürünün ikincil uygulama işlemleri devam etmektedir.

Ayrıca Afrikalı ve aynı zamanda kadın tasarımcılara liderlik etmek için Nude’un sorumluluk projesi olarak başlattığı yeni koleksiyon için Fatima Ly, Selly Raby Kane ve Sindiso Khumalo isimli tasarımcılar ile iş birliği yapılmış ve tasarım çalışmalarına başlanmıştır.

V-Block Teknolojisi’ne sahip dünyanın ilk antimikrobiyal kaplamalı cam ev eşyası ürünleri pazara sunulmuştur.

KATEGORİ YÖNETİMİ FAALİYETLERİ

Kökler ve Kanatlar SAP S/4HANA projesi fiyatlandırma modülü kurgulanmış, canlıya geçiş öncesi testleri yapılmış ve canlıya aktarılacak fiyat ana verileri hazır edilmiştir.

Kökler ve Kanatlar Master Data Governance (MDG) projesi kapsamında ürün karakteristikleri belirlenerek aktif ürünlerin ana verileri hazırlanmıştır. Ürün yaratma uygulamasında Kategori Yönetimi kapsamındaki bilgilerin aktarımında canlıya geçiş öncesi testler tamamlanmıştır.

Hedef pazarlar Türkiye ve Rusya için liste fiyat çalışmaları, ürün özellikleri ve segment bilgileri doğrultusunda sistematik olarak yapılmış ve S4’deki yeni fiyatlandırma kurgusuna göre sisteme tanıtımları sağlanmıştır.

1.938

Milyon TL

Şişecam Cam Ev Eşyası Uluslararası Satışlar

İçecek Kategorisi

İçecek kategorisinde ürün geliştirme çalışmaları, orta ve üst segmente odaklanarak, kendini kanıtlamış serilerde pazar ihtiyaçlarına göre ek boylar ile seri genişleterek ve ek özelliklere sahip ürünlere odaklanarak sürdürülmüştür.

Antimikrobiyal ürün çalışmaları kapsamında üretilecek ürünler için ürün gamı belirleme çalışmaları tamamlanmıştır.

Üst segment olarak konumlandırılan Timeless altı yeni boy ve Elysia serileri üç yeni boy ile genişletilmeye devam edilirken, yine bu segmentte konumlanan Leafy serisi üç boy ile pazara sunulmuştur. Orta segmentte konumlandırılan Amber ve Iconic serileri ek boylar ile genişletilmiştir.

Alandan tasarruf etmeyi sağlayan istiflenebilir ürünlere ilgi artmaktadır. Bu nedenle istiflenebilir özelliğe sahip Hill, Grande-Sunray ve Highness serileri geliştirilerek toplam altı boy ile pazara sunulmuştur. Ayrıca istiflenebilir özelliğe sahip üç boy Timeless bardak da seriye dahil edilmiştir.

Kadehlerde soğuk kesim ince ağza sahip ürünler kullanımda tadım deneyimini zenginleştirmektedir. Bu özelliğe sahip Napa ve Veneto serileri geliştirilerek satışına başlanmıştır.

Masaüstü Kategorisi

Pandemi döneminin getirdiği evde zaman geçirmenin mevcut alışkanlıkları kökten değiştirmesi, masaüstü kategorisinin toplam satıştan aldığı payı olumlu etkilemiştir.

Ürün çeşitliliğiyle Paşabahçe’nin lider olduğu ayaklı servis ürünleri kategorisi; “Patisserie” ev ve ikram sektörlerindeki daha küçük hacimli pasta ve kek sunumlarında kullanılabilecek “Petite Patisserie” servis tabağı ve yüksek kapağı ile geliştirilmiştir. Pandemi döneminde ev kesiminde talebi artan standart ayaklı servis tabağının “dome” şeklindeki kapağı gravürlü olarak çeşitlendirilmiştir.

Masaüstü kategorisinin en büyük alt kategorileri tabak ve kaseler için, sofra takımında “Estrella” serisi ve küçük kase kategorisinde “Frezya” serisi lanse edilmiştir.

İçecek kategorisinde büyümenin devam ettiği “Timeless” serisi masaüstü kategorisinde buz kovası ilavesi ile genişletilmiştir.

Kahvaltılık ve atıştırmalık ürünlerin sunumuna yönelik 2019 yılında “Tokio” serisine yapılan ilave tabak fonksiyonu, 2020’de yeni iki boy ile artırılmıştır.

Şişe kategorisi, jenerik tasarımı ve sızdırmaz kapağı ile yarım ve bir litre hacminde “Iconic” şişe ile içeceklerini camda saklamak ve tüketmek isteyen müşteriler için geliştirilmiştir. Söz konusu seri desenli uygulamalarda da kullanılmıştır.

Üst segment ürün geliştirmeye, şık sunumlar için tercih edilebilecek geniş hacimli, farklı fonksiyonlarla da kullanılabilecek kristalin Pleats ve Facade dondurmalıklar ile hem dekoratif hem de sofra sunumları maksadıyla kullanılabilecek Lavinia oval servis kasesi ilave edilmiştir.

Kökler ve Kanatlar Master Data Governance (MDG) projesi kapsamında ürün karakteristikleri belirlenerek aktif ürünlerin ana verileri hazırlanmıştır.

Sağlıklı yaşam konseptine yönelik cama uygun olarak geliştirilen yapışmaz kaplamalı “Borcam Nonstick” serisi genişletilmiştir.

Mutfak Kategorisi

İnsanların özellikle evde kaldığı uzun pandemi döneminde, saklama ve pişirme ürün gruplarına eğilim artmıştır. Bu yıl pişirme (borcam) kategorisi satışlarında yurt içi-yurt dışı toplamda geçen yıla göre avro bazında %15 artış bulunmaktadır.

Arda Türkmen ile iş birliği kapsamındaki borcam setlerde özellikle yurt içi online kanalda satışlar artmıştır. Bu nedenle iş birliği kapsamına yıl içinde yeni borcam pişirme ve saklama setleri de portföye eklenmiştir.

Sağlıklı yaşam konseptine yönelik olarak, cama uygun olarak geliştirilen yapışmaz kaplamalı “Borcam Nonstick” serisi de ilave üç boy ile genişletilmiştir.

Şişecam Cam Ambalaj ile sinerji yaratılarak kavanoz, yağlık ve sirkelik fonksiyonlarında ambalaj grubu standardında yer alan yedi kalıba yeni plastik aksesuar geliştirilerek, Paşabahçe dağıtım kanalına Zestglass serisi kapsamında ekonomik segmentte yeni bir ürün gamı oluşturulmuştur.

Rekabet analizi sonuçlarına göre ürün gamında eksik olan küçük hacimli kilitli saklama kabı ürünlerinin geliştirilmesi kare ve dikdörtgen formlarda tamamlanmıştır. Ürünler ekonomik segmentte rekabetçi fiyat seviyesi ile lanse edilmiştir.

Basit kapaklı saklama ürün grubunda, Snow Box ve Chefs serilerinin plastik kapaklarına olan tüketici kalite şikayetleri dikkate alınarak hem malzeme değişikliği yapılmış hem de maliyet iyileştirmesi sağlanmıştır.

Büyük hacimli turşu kanavoz serisi “Harvest” kavanozlarının bir alt seviye fiyatlandırılmasına uygun yeni kapak geliştirilmesi tamamlanmıştır. Bu geliştirme ile ulusal ve indirimli satış kanallarına farklı ürün sunma hedefi gerçekleştirilmiştir. Plastik tedarikçisi ile geliştirme yapılarak kozmetik ürünlerinde kullanılan aksesuara dekorlama özelliği züccaciye ürününe uygulanmıştır. Bu geliştirme ile “Bella” kavanoz kapakları aynı üretim lotunda farklı desen uygulamaları (in mould labeling) ile yapılabilir hale getirilmiştir. Bu uygulama, kapak üzerine müşteriye özel desen ve markalama ile B2B sektörüne çeşitlilik sağlanmasına imkan vermiştir.

Care For Next sürdürülebilirlik yaklaşımı doğrultusunda, gelecek nesillere daha iyi bir dünya bırakma vizyonu ile hayata geçirilen %100 geri dönüştürülmüş cam ev eşyası projesi Aware Collection’ın lansmanı gerçekleştirilmiştir.

Katma Değerli Kategorisi

Care For Next sürdürülebilirlik yaklaşımı doğrultusunda, gelecek nesillere daha iyi bir dünya bırakma vizyonu ile hayata geçirilen %100 geri dönüştürülmüş cam ev eşyası projesi Aware Collection’ın lansmanı gerçekleştirilmiştir.

Golden Touch Koleksiyonu altındaki altın bantlı ürün gamı, müşteri taleplerine göre farklı segmentteki ürünler ile çeşitlendirilerek genişletilmiştir.

2020 WGSN trendleri doğrultusunda hazırlanan ve içecek ile sofra takımlarından oluşan desenli koleksiyonlar, temaların vurgulandığı ambalaj çalışmaları ile global pazara sunulmuştur.

Warner Bros ve Disney iş birlikleri kapsamında geliştirilen ve gerek çocuk gerekse yetişkinlere hitaben hazırlanan lisanslı ürün portföyü, özel dönemler ve günlerde market raflarında yer almıştır.

Metallic Touch koleksiyonu kapsamındaki çift kat metalik boya uygulamalı ürün gamı, farklı renk ve yeni kulplu bardak alternatifleri ile genişletilmiştir.

Tabak setleri, kase takımları ve bardak ürünlerinden oluşan Amber renkli Linden ve Generation serilerinin yeni ambalaj tasarımları ile lansmanı gerçekleştirilmiştir.

PAZARLAMA FAALİYETLERİ

2020 yılında pandemi etkileri ile yıl içinde değişen sektör ve tüketici ihtiyaç ve eğilimlerine, satış hedeflerine ve ürün lansmanlarına göre yurt içinde satışları ve marka sadakatini artırmaya; yurt dışındaki hedef ülkelerde ise marka bilinirliğinin yanı sıra pazar payını yükseltmeye yönelik kanal, müşteri ve son kullanıcılar ile iletişim ve etkileşimin artırılması hedeflenen pazarlama faaliyetleri gerçekleştirilmiştir.

Özellikle pandeminin ilk dönemlerinde, son kullanıcıların market alışverişlerinin artarak gıda ve temizlik ürünlerine yoğun ilgi gösterdiği dönemde, sağlık ve hijyen konusuna en uygun çözümleri sunan Paşabahçe ürünlerini tüketicinin gündemine getirmek ve cam ev eşyasını ilk akla gelen kategorilerden biri yaparak satışları artırmak üzere Nisan ayında Türkiye ve Rusya’da “Sağlıkla Kal, Evde Kal” kampanyası yapılmıştır. Türkiye’de TV, radyo ve dijital mecralarda iletişim gerçekleştirilmiştir. Buna ek olarak ulusal ve yerel gıda zincirlerinde özel kampanya iletişimi yapılarak, tüketicilerin sınırlı vakit geçirdiği market ortamlarında dikkat çekmek üzere kampanya iletişim malzemeleri uygulanmıştır.

Mayıs ayında perakendenin en yüksek satış dönemlerinden biri olan Anneler Günü’nde; “Kalbi Güzel Kadınlarımız İçin En Güzel Hediyeler Paşabahçe’de” kampanyası ile online ve perakende satış noktalarında satış artışı sağlanmıştır.

Haziran ayında sınırlı perakende noktasının açık olması sebebiyle; marketlerden bile kolaylıkla ulaşılabilir Babalar Günü hediyesi olarak Paşabahçe ürünleri konumlandırılarak dijitalde ve gıda perakende zincirlerinde iletişim çalışmaları gerçekleştirilmiştir.

2020 yılında bir ilke imza atılmış, %100 geri dönüştürülmüş camdan üretilmiş Aware koleksiyonu satışa sunulmuştur. Eylül ayında bu koleksiyonun Türkiye ve yurt dışı hedef pazarlarda iletişim çalışmaları gerçekleştirilmiştir. Şişecam’ın sürdürülebilirlik stratejisi paralelinde, tüketicileri camı geri dönüştürmeye ve geri dönüştürülmüş cam ev eşyaları tercih etmeye teşvik eden dijital ve satış noktası iletişim çalışmaları gerçekleştirilmiştir.

Perakendenin en yüksek sezonlarından biri olan yılbaşı döneminde Paşabahçe’yi şık ve kalıcı hediye olarak konumlayan iletişim kampanyası yapılarak satışlara destek olunmuştur.

2020 yılının en büyük inovasyonlarından biri olarak pandemi ile mücadeleye büyük katkı sağlayacak, Şişecam Bilim Teknoloji ve Tasarım Merkezi tarafından geliştirilen V-Block Teknolojisi’ne sahip antimikrobiyal kaplamalı Paşabahçe ürünleri ile ilgili pazarlama iletişim kampanyaları kurgulanmıştır.

Dijital pazarlama üzerinden Türkiye ve yurt dışındaki müşterilerle etkileşimin artırılması ve kampanya iletişimlerinin yapılması amacı ile; Paşabahçe’nin Türkiye ve Global Instagram hesapları açılmış, aktif olarak kullanılmaya başlanmıştır. Ayrıca Instagram Professional hesabı ikram kesimi için yurt dışında marka bilinirliğini artırma ve ürün tanıtımı yapmak amacıyla aktif olarak yönetilmiştir.

Yıl boyunca Rusya, İtalya, İngiltere, Almanya, İspanya’da marka bilinirliğini ve satışları artırmaya yönelik sosyal medya, dijital, dergi ilanı, sponsorluk, satış noktası aktiviteleri şeklinde pazarlama faaliyetleri gerçekleştirilmiştir.

Şubat ayında Frankfurt’ta sektörün en büyük fuarı olan Ambiente’ye katılınmış, dünyanın birçok ülkesinden iş ortakları, distribütörler ve potansiyel müşteriler ile satış bağlantıları kurulmuş, yeni ürünler tanıtılmıştır. Eylül ayında ise bölgenin en önemli fuarlarından olan Moskova’daki Household fuarına katılınmış, yeni sipariş ve müşteri kazanımı sağlanmıştır.

2020’nin ikinci yarısından itibaren fiziksel olarak yapılan toplantılar, etkinlikler ve fuarların iptal edilmesiyle beraber online fuarlara katılım sağlanmış, Tuzla Merkez Ofis’te yer alan showroom dijital platforma taşınmış böylelikle pandemi sürecinde ziyaret yapamayan müşterilere ulaşılmıştır.

Pandemi döneminde artan e-ticaret hacminin içinden daha fazla pay almak üzere; yurt içi ve dışında faaliyet gösteren distribütörlere pazarlama desteği verilerek satışların artması sağlanmıştır.

Şubat 2020’de sektörün en büyük fuarı Ambiente’ye katılınarak, dünyanın birçok ülkesinden iş ortakları ve potansiyel müşterilere yeni ürünler tanıtılmıştır.

NUDE

2020 yılında Nude markalı ürünlerin, Türkiye dahil global toplam satışı pandemi etkisiyle geçen yıla göre ABD doları bazında %30 azalarak 10,6 milyon ABD doları olarak gerçekleşmiştir.

Ev kesimi ve ikram kanallarındaki hedef pazarlarda ABD doları bazında; Çin’de %15 büyüme yakalanmıştır, İtalya’da ve Almanya’da satışlar geçen seneyle paralel seyretmiştir. Yasal kısıtlamalar nedeniyle ABD doları bazında ABD’de %32, İngiltere’de %77, Türkiye’de ise TL bazında %25 daralma olmuştur. İhracat yapılan ülke sayısında %18 artış yakalanarak 82 ülkeye satış yapılmıştır.

Nude markalı ürünlerin ev kesimi ihracat cirosunda, ABD doları bazında bir önceki yıla oranla %17 artış olmuştur. Nudeglass.com üzerinden yapılan satışlarda ise bir önceki yıla göre %162 büyüme gerçekleşmiştir.

2020 yılında üç yeni koleksiyon ve 13 hediyelik set lanse edilmiş olup, altı koleksiyon yeni ürünler eklenerek genişletilmiştir.

Turquality kapsamında, Nude markası olarak performans değerlendirme çalışması neticesinde Bakanlığa sunulan “Stratejik İş Planı ve Gelişim Yol Haritası” onaylanmış olup, bu çerçevede hedef pazar olarak yer alan ve Bakanlık tarafından onaylanan ülkelerdeki harcamalara ilişkin destek ödemesine hak kazanılmıştır.

2020 yılında lansmanı yapılan Rock & Pop Artist koleksiyonuna ait “Finesse” bardaklar dünyanın dört bir yanındaki mimarlar, tasarımcılar ve tasarım severlerin buluştuğu en büyük çevrimiçi topluluk olan Archiproducts tarafından Tableware kategorisinde tasarım ödülüne layık görülmüştür.

Pandemi sebebiyle son yılların en durağan günlerini yaşayan ikram sektörünü destek amaçlı çalışmalar yapılmıştır. “Dünyanın En İyi 50 Restoranı” (The World’s 50 Best Restaurants) organizasyonunun sektöre somut finansal rahatlama sağlamayı ve yardımcı kaynaklar sunmayı hedeflediği “İyileştirme Fonu”na iki farklı açık artırma ile destek olunmuştur. Türkiye’de ise Gastronomi yazarı Cemre Torun’un, İstanbul’un özel tariflerini ve şehrin lezzet hikâyelerini bir araya getirdiği “Restoranlar Evde” kitabı ile elde edilen gelirin tamamı TURYID tarafından belirlenen ihtiyaç sahiplerine dağıtılmıştır. Nude markası olarak bu projeye 100 dergi satın alınarak destek olunmuştur.

Ödüllü miksolojist Remy Savage iş birliği ile tasarlanan yeni kokteyl koleksiyonunun lansmanı kapsamında online kokteyl workshop, basın yansımaları, dijital lansman ve PR çalışmaları yapılmıştır.

Küresel salgının etkisi altında geçen 2020 yılındaki kriz ortamında iş yönetiminin ön planda tutulduğu yaklaşım ile, perakende sektörünün geneline göre daha başarılı bir performans çizilerek yıl tamamlanmıştır.

PERAKENDE MAĞAZACILIK FAALİYETLERİ

2020 yılı öngörülmesi mümkün olmayan küresel salgın hastalığın etkisi altında geçmiş ve perakende sektörü bu krizden oldukça olumsuz etkilenmiştir. Kriz ortamında iş yönetiminin ön planda tutulduğu yaklaşım ile, perakende sektörünün geneline göre daha başarılı bir performans çizilerek 2020 yılı tamamlanmıştır.

Perakende sektöründeki belirsizlikler nedeniyle yeni yatırımlar; Erenköy Mağazası hariç olarak durdurulmuş, kapanması planlanan Ataköy ve Brandium Mağazaları ise 31 Ağustos 2020 tarihinde programa uygun şekilde kapatılmıştır. Kanyon Yaşam ve Butik mağazaları ise, sinerji yaratmak ve ticari koşulları iyileştirmek adına 18 Eylül’de birleşerek tek mağaza altında faaliyet göstermeye başlamıştır. Tüm dünyayı etkisine altına alan pandeminin İtalya’daki gelişimine paralel olarak Milano Mağazası 11 Mart 2020 tarihinde kapatılmıştır. 2020 yılı yurt içinde 49 mağaza ile tamamlanmış olup; Katar’daki iki ve Suudi Arabistan’daki bir franchise mağaza da salgından olumsuz etkilenmekle birlikte faaliyetlerine devam etmektedirler.

“Şişecam Cam Eserler Koleksiyonu”, Anadolu topraklarında bulunan camlardan oluşan ve camın 3.500 yıllık tarihine ışık tutarak Osmanlı, Bizans, Roma ve Antik olmak üzere binlerce yıl öncesine kadar uzanan camın tarihi üzerine bir yolculuk sunmaktadır. Bu koleksiyondan esinlenerek oluşturulan ve Roma Dönemi’ne ait, tarihi yaşatan el imalatı bu tıpkıyapım camlar, “Cam Eserler Koleksiyonu” ile eşsiz bir anı ve anlamlı bir hediye olarak 12 Aralık tarihinde, sınırlı sayıda mağazada müşterilerin beğenisine sunulmuştur.

Paşabahçe Mağazaları’nın web sitesinde tekil ziyaretçi sayısı %33 artışla 4 milyonun üzerinde gerçekleşirken; e-ticaret üzerinden gerçekleşen satışlar önceki yılın üç katına ulaşmıştır. 2017 yılında hayata geçirilen Paşabahçe Kulüp Kart programının üye sayısı, 2020 yılında 235 bin kişiye ulaşmış; sosyal medya platformlarından Instagram hesabının takipçi sayısı ise 1 milyon kişiyi geçmiştir. Paşabahçe Mağazaları’nın sadakat kartı program kapsamında iletişim izinli veri adedi 2020 yılı sonunda 600 bin adede yaklaşmış olup; Eylül ayı sonunda dijital mecralarda yayınlanan Hayat En Güzel Hediye iletişim kampanyası ise 500 binden fazla izlenme elde etmiştir.

2020 yılında geleceğe yönelik plan ve stratejilerini gözden geçiren Paşabahçe Mağazaları, yeni normal döneminde; deneyime, hizmete ve omni-kanala artan talep ile birlikte fiziksel ve dijital dünyanın iç içe büyümesi gibi gelişmeler doğrultusunda yeni dönemde kanal geliştirme stratejisini belirlemiştir. Müşteriye erişim kanallarını çeşitlendirme stratejisinin hayata geçirilmesi ile birlikte, ciro artışının yanında, yeni dönemin getirdiği risklere karşı daha güçlü bir portföy yapısı sağlanması amaçlanmaktadır.

CAMİŞ AMBALAJ SAN. A.Ş.

Sektörde, pazarlamadan yaratıcı tasarıma, üretimden satış sonrası hizmetlere ve Ambalaj Mühendisliği’ne kadar müşterilerine her alanda cevap verebilen entegre bir kuruluş olan Camiş Ambalaj, 2020 yılında yaşanan pandemi ve ekonomik şartlara rağmen satış gelirini %4 artırmıştır.

Cam Ev Eşyası dışında özellikle içecek ve gıda sektörlerine hizmet veren Camiş Ambalaj, modernizasyon yatırımlarıyla sektördeki payını artırmayı

2021 BEKLENTİ VE HEDEFLERİ

2020 yılında %25 seviyelerinde daralan pazarda 2020 yılında sektörde yaratılan global gelirde önemli ölçüde daralma gerçekleşirken, 2021 yılında normalleşmenin de başlamasıyla, sektörde toparlanmaların yaşanacağı ve kayıpların belli oranda geri kazanılacağı öngörülmektedir. Kısa vadede; üretim, satış ve stok dengesini mevcut kapasiteler ile etkin yönetmek, hizmet seviyesinin iyileştirilmesi ile başta ihracatı artırmak, Türkiye’de ise mevcut pozisyonu korumak, tüm bunları gerçekleştirirken sürdürülebilir bir kârlılık yaratmak Şişecam Cam Ev Eşyası’nın ana hedeflerindendir.

Tedarik zincirinin üretimden satışa kadar olan tüm halkalarında uçtan uca operasyonel mükemmellik hedeflenmekte olup yatırımlar bu amaca hizmet edecek şekilde bütçelenecektir. Operasyonel mükemmellik odağıyla dijital dönüşümünü hızlandıran Şişecam Cam Ev Eşyası yalın yönetim yaklaşımını korurken, otomasyon ve Endüstri 4.0 kapsamındaki çalışmalarına da son hızla devam edecektir.

Tüketici ihtiyaçları ve öne çıkan trendler ile paralellik gösteren ürün geliştirme süreçlerine yönelik yatırımlara bugüne kadar olduğu gibi önümüzdeki dönemlerde de ağırlık verilecektir.

Buna ek olarak, cam ev eşyası pazarındaki oyuncuların finansal sıkıntılar yaşıyor olması pazarda yeni kazanımlar ve iş birliği fırsatlarını doğurmaktadır. Şişecam Cam Ev Eşyası, önümüzdeki dönemlerde de pazar gidişatını yakından takip ederek iş birliği ve diğer kazanım potansiyellerini değerlendirecektir.

Normale dönüş ile birlikte seyahatturizm, yeme-içme ve perakende gibi cam ev eşyası tüketimine yön veren sektörlerin canlanmasıyla, özellikle Avrupa ve Amerika pazarlarında görece daha hızlı büyüme olacağı öngörülmektedir. Avrupa’da turizm sektörünün yükselişe geçmesiyle ikram kanalında, indirimli marketlere yönelimin artmasıyla ise ev kesimi kanalında gelişmeler yaşanacağı beklenmektedir. Öte yandan, dışarıda yemek yeme alışkanlıklarının normale dönmesi ile Amerika, cam ev eşyası sektöründe öne çıkan pazarlardan biri olarak değerlendirilecektir. Yurt içinde ise liderliğini koruyan Şişecam Cam Ev Eşyası müşteri odaklı satış stratejileri ile marka sadakatini artırmaya devam edecektir.

Şişecam Cam Ev Eşyası yalın yönetim yaklaşımını korurken, otomasyon ve Endüstri 4.0 kapsamındaki çalışmalarına son hızla devam edecektir.