Gururla
Geleceğe

Sektörümüzde dünyanın ilk üç oyuncusundan biri olma hedefimiz doğrultusunda performans göstermeye devam ediyoruz. Dijital dönüşüm projelerimizle hedefe doğru mesafeleri kısaltıyor, nitelikli insan gücümüzle akıllı teknolojileri birleştiriyor, dünya çapında başarılı sonuçlar elde ediyoruz.

SATIŞLAR 32,1 milyar TL
YATIRIMLAR 2,6 milyar TL

Mücadeleye
Hep Hazırlıklı

Yarının ihtiyaçlarına ve koşullarına yönelik stratejik hamleleri tasarlarken etkin ve proaktif yönetim anlayışıyla geleceğe büyük ve sağlam adımlarla ilerliyoruz. Aldığımız kararlarla Şişecam’ın performansını daima üst seviyede tutuyoruz. Her geçen gün artan rekabet gücümüz, köklü deneyimlerimiz, güçlü reflekslerimiz, nitelikli insan kaynağımız ve akıllı teknolojileri kullanma kabiliyetimiz bizi hedeflediğimiz başarılara taşıyor.

TOPLAM CAM ÜRETİMİ 5,6 milyon ton

Ortak Akılla
Engelleri Aşma Kabiliyeti

Pandemi zorlukları, ham madde temininde yaşanan zorluklar, tedarik zincirlerinde dünya çapında görülen kırılmalar başarımıza engel olamadı. Karşılaştığımız zorlukların, ilk ve son olmayacağının bilincindeyiz. Ortak akılla yönetilen küresel bir şirket olarak yaşanan zorlukların ilk ve son olmayacağının bilincindeyiz. Her türlü olasılığa karşı yetkin analizlerle oluşturduğumuz senaryolarla ilerleyişimizi sürdürüyoruz.

ÖZKAYNAKLAR 49,4 milyar TL

Geleceğe Dönüşüm
Hamleleri

Şişecam yarım asırlık tecrübeye sahip olduğu Ar-Ge alanında da yetkinliklerini ve sınırlarını genişletmeye devam ediyor. Avrupa’nın en büyüklerinden biri olan Ar-Ge Merkezimiz ve bölge laboratuvarlarımızda birçok alanda fark yaratan çalışmalara devam ederken, girdi verdiğimiz sektörlerin gelişiminde de önemli bir paydaş rolü oynuyoruz. Sürdürülebilir bir dünya için geleceğin teknolojilerine imza atıyor, deneyimimizi geleceğimiz ile harmanlıyoruz.

AR-GE HARCAMASI 245 milyon TL SON 3 YILDA

Güçlü Altyapı
Uyumlu Performans

Dünyanın 14 ülkesinde 45 tesiste üretim yapan küresel bir şirket olarak; büyük ve yaygın organizasyonumuzu bir bütün olarak uyumla yönetiyoruz. Sadece üretimde değil, satış-pazarlama, lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanlarında da djitital dönüşüm çalışmalarımızı büyük hızla ilerletiyoruz. Dijitalleşme yolculuğumuzun, Şişecam’a en zorlu şartlarda bile büyüme ve gelişme gücü katacağına inanıyoruz.

DİJİTAL DÖNÜŞÜM YATIRIMLARI 291 milyon TL SON 3 YILDA

Sürdürülebilir ve
Dengeli İlerleme

Hedeflerimize hızla ilerlerken toplumu ve çevremizi göz ardı etmiyor, gezegenimizi her zaman ön planda tutuyoruz. Detaylı çalışmalar sonrasında paydaşlarımızın da katılımıyla oluşturduğumuz Şişecam Sürdürülebilirlik Stratejimiz "Care for Next" ve BM Sürdürülebilirlik Kalkınma Hedefleri doğrultusunda; tüm yatırım, üretim, yönetim ve sosyal sorumluluk süreçlerimizi daha odaklı bir yaklaşımla şekillendiriyoruz. "Gezegeni Koru", "Toplumu Güçlendir" ve "Yaşamı Dönüştür" kavramları üzerinde yükselen “Care for Next” ile sürdürülebilir geleceğe somut adımlar atıyor, sürekli gelişim hedefliyoruz.

ÇEVRESEL VE TOPLUMSAL YATIRIMLAR 130 milyon TL SON 3 YILDA

14 ülkede 45 tesisiyle faaliyet gösteren Şişecam, ürünlerini dünyada 150’den fazla ülkeye ihraç ederek satışlarının yarısından fazlasını globale yapmaktadır.

DETAYLI BİLGİ

Şişecam, 2021 yılında 5,6 milyon ton cam, 2,3 milyon ton soda ve 4,5 milyon ton endüstriyel hammadde üretimi gerçekleştirdi ve faaliyet dönemi sonu itibarıyla konsolide net satışlarını 32,1 milyar TL seviyesine yükseltti.

DETAYLI BİLGİ

Prof. Dr. Ahmet Kırman
ile Söyleşi

Şişecam Yönetim Kurulu Başkanı Prof. Dr. Ahmet Kırman merak edilen soruları yanıtlıyor...

DETAYLI BİLGİ

İŞ KOLLARI

1 2 3 4 5 6

BİR BAKIŞTA ŞİŞECAM

Şişecam, Uluslararası Ölçekçe
Faaliyet Gösteren Bir Sanayi Şirketidir.

Şişecam; düzcam, cam ev eşyası, cam ambalaj, kimyasallar ve otomotiv iş kollarında 14 ülkede 45 tesisiyle faaliyet göstermektedir.

Şişecam, düzcam, cam ev eşyası, cam ambalaj, kimyasallar ve otomotiv ana iş kollarında 14 ülkede 22 bine yakın çalışanıyla uluslararası çapta faaliyet gösteren bir sanayi şirketidir. Ürünlerini dünyada 150’den fazla ülkeye ihraç eden Şişecam, satışlarının yarısından fazlasını globale yapmaktadır.

Atatürk’ün direktifleriyle 1935 yılında Türkiye İş Bankası tarafından kurulan Şişecam, 86 yıllık geçmişiyle Türkiye’nin en köklü sanayi kuruluşlarından biri olmanın yanı sıra uzmanlığı, üstün yetkinliği ve rekabet gücü yüksek faaliyetleriyle dünyanın en seçkin üreticileri arasında yer almaktadır.

ŞİŞECAM KREDİ DERECELENDİRME NOTU
Moody’s B2/Negatif
Fitch BB-/Negatif
JCR Eurasia BBB-/Durağan
ŞİŞECAM KURUMSAL YÖNETİM NOTU
16 Aralık 2021 9,551
Şişecam, Borsa İstanbul’da SISE koduyla işlem görmektedir.

* 21 Aralık 2021 tarihli ABD finansal duran varlık edinimleri sonrası sıralamadır.
** Diğer faaliyet alanlarına ilişkin sıralama üretim kapasitesine göre belirlenmiş olup Otomotiv Camlarına ilişkin sıralama ciro tutarlarına göre belirlenmiştir

9,2
milyar TL
Dönem Karı

ŞİŞECAM, DÖNEM KÂRINI GEÇTİĞİMİZ YILA KIYASLA %226 ORANINDA ARTIRARAK ÖNEMLİ BİR BAŞARIYA İMZA ATMIŞTIR.

* 2021 yıl sonu itibarıyla Şişecam’ın istihdamının %48’i globalde gerçekleşmiştir.

2022-2030 VİZYONU

Gezegeni Koruyan, Toplumu Güçlendiren ve Yaşamı Dönüştüren uygulama ve çözümleriyle küresel ölçekte pozitif etki ve değer yaratmak.

Gezegeni KORU

İklim Değişikliği
Su Kullanımı
Döngüsel Üretim

Toplumu GÜÇLENDİR

Kurumsal Miras
Eşitlik, Çeşitlilik ve Kapsayıcılık
Yetenek Kazanımı, Yönetimi ve Gelişimi
İş Sağlığı ve Güvenliği

Yaşamı DÖNÜŞTÜR

Dijitalleştirilmiş Değer Zinciri
Sürdürülebilir Ürünler
Değer Zincirinde Sürdürülebilirlik
Değer Katan İş Birlikleri

PAY SAHİPLERİ VE YATIRIMCI İLİŞKİLERİ

Şişecam, Yatırımcı İlişkilerinde
Şeffaf ve Proaktif Anlayış Benimsemektedir.

Yatırımcılar ile telefon görüşmeleri, birebir çevrimiçi toplantılar, roadshow, video ve telekonferanslar aracılığıyla toplamda yapılan görüşme sayısı 450’ye yakındır.

Şişecam, küresel bir şirket olma vizyon ve sorumluluğuyla yatırımcı ilişkileri ve kurumsal yönetim uygulamalarını en gelişmiş uluslararası standartlara uyumlu olacak şekilde yürütmeye devam etmeyi ve bu suretle hissedar değerini sürekli artırmayı hedeflemektedir.

Şişecam Yatırımcı İlişkileri’nin temel görevleri, Şişecam’ın hissedar değerini artırmak ve Şişecam tarafından çıkarılmış sermaye piyasası araçlarının adil değerleri üzerinden işlem görmeleri için gerekli çalışmaları yürütmektir. Hedefler doğrultusunda, Yatırımcı İlişkileri, halka açık şirketin faaliyetlerinin seyri ve finansal sonuçlarına yönelik, ilgili tüm sermaye piyasaları taraflarıyla detaylı ve eksiksiz bilgi paylaşmak üzere internet sitesi, yatırımcı ilişkileri sunumları, yatırımcı bültenleri, webcast yayınları, roadshow ve konferanslara katılım gibi birçok yatırımcı ilişkileri araçlarını kullanmaktadır.

2021 yılında da Yatırımcı İlişkileri faaliyetleri; şeffaf, proaktif ve hızlı bir şekilde ve tüm yatırımcılarla eşit düzeyde paylaşım anlayışı ile yürütülmeye devam edilmiştir. Küresel ölçekte COVID-19 pandemisi ile beraberinde getirdiği kapasite kısıtları, lojistik darboğazlar, tedarik zinciri aksaklıkları ve enflasyonist ortamın yanında Şişecam’ın birleşmiş yapısında sürdürülen organizasyonel dönüşüm süreci ve dijitalleşme yolculuğu ile alınan yeni yatırım kararlarının ana gündem maddeleri olduğu 2021 yılında, yerli/yabancı bireysel ve kurumsal yatırımcılar ile aracı kurumlar, kredi derecelendirme kuruluşları ve kreditörler de dahil olmak üzere tüm menfaat sahiplerinin kapsam içinde tutulduğu yoğun bir iletişim dönemi geride bırakılmıştır. 2021 yılı içerisinde, pandemi sebebiyle fiziki konferans ve roadshow katılımı sağlanamamış olsa da aracı kurum ve yatırım bankaları tarafından “pandemi ve yeni normal” şartlarına uyumlu şekilde planlanan video ve telekonferanslar aracılığıyla yatırımcı iletişimine devam edilmiştir. Bu kapsamda katılım sağlanan 17 video ve telekonferans aracılığıyla 250 mevcut ve potansiyel yerli ve yabancı kurumsal hisse senedi ve bono yatırımcısıyla bir araya gelinmiştir. Bunun yanında 200’e yakın yatırımcı ve analist ile de münferiden telekonferans görüşmeleri gerçekleştirilmiş olması, yatırımcı İlişkileri faaliyetlerinin hız kesmeden devam ettirildiğine işaret etmektedir.

Yatırımcılar ile telefon görüşmeleri, birebir çevrimiçi toplantılar, roadshow, video ve telekonferanslar aracılığıyla toplamda yapılan görüşme sayısı 450’ye yakındır. Ayrıca, 2021 yılı içinde, 2020 yıl sonu ve 2021 ilk yarı finansal sonuçlarının paylaşıldığı iki webcast yayını düzenlenmiştir. Bu yayınlar aracılığıyla 200’ün üzerinde yatırımcıya ulaşılmıştır. Bu paylaşımların düzenli olarak yılda en az iki kez yapılmasına devam edilmektedir.

Tek Şişecam yapısının hayata geçirildiği 2020 yılının ardından, 2021 yılında da pek çok önemli karara imza atan Şişecam, yılın son günlerinde tamamlanan satın alma işlemiyle 2019’da temelleri atılan Amerika Doğal Soda üretim projesindeki payını artırırken, operasyon portföyüne, aynı kıtada ikinci bir doğal soda madeni geliştirme projesi daha eklemenin yanı sıra New York Borsası’nda işlem gören doğal soda madeni üreticisi Ciner Resources LP’nin de hakim ortağı olmuş ve portföyüne kattığı tüm doğal soda yatırımlarında kontrol sahibi ortak konumuna gelerek, küresel anlamda en büyük soda külü üreticilerinden biri olmuştur. “Amerika Doğal Soda Yatırımı”na karar verilmesinin ardından yatırım kararının gerekçeleri ile Şişecam’ın faaliyet portföyüne sağlaması beklenen katkılara dair görüşlerin paydaşlara aktarılması hedefiyle düzenlenen iki webcast yayını aracılığıyla 150’nin üzerinde yatırımcıya ulaşılmıştır.

“Markets in Financial Instruments Directive (MIFID)” etkisiyle aracı kurumlarda hisse araştırma raporu yazan analistlerin azalması ve bu kitlenin büyük bir kısmının daha çok portföy yönetim şirketlerine yönelmesi bu yıl da devam etmiştir. Buna rağmen, Şişecam’ı radarında tutan aracı kurumlar listesine 2’si yabancı olmak üzere toplam 5 yeni kurum eklenmiş ve yılın tamamında 100’ün üzerinde rapor yayınlanmıştır. Aracı kurum artış sayısında, Şişecam’ın, 2020 yılında tamamlanan birleşme işlemi neticesinde artan halka açıklık oranı, yükselen işlem hacmi ve MSCI Global Standard endeks katılımının yanı sıra dengeli faaliyet portföyü, büyüme odaklı stratejik yönelimleri ve çevik yönetim politikaları neticesinde ulaşılan güçlü finansal performansı ile sürdürülen organizasyonel ve dijital dönüşüm etkili olmuştur.

Şişecam, 30 ülkeden, 11 sektörden, 351 halka açık kuruluşun 450’ye yakın yatırımcı ve analist tarafından değerlendirildiği Institutional Investor “Gelişen EMEA Yönetim Ekibi” anketinde, “buy-side ve sell-side” nezdinde En İyi CEO alanında birinciliği almış, En İyi Yatırımcı İlişkileri Çalışanı alanında “sell-side” nezdinde ikinci, “buy-side ve sell-side” nezdinde ise üçüncü en beğenilen sanayi şirketi seçilmiştir

Türkiye Şişe ve Cam Fabrikaları A.Ş., bulunduğu tüm coğrafyalarda ve sektörlerde önemli katma değerler yaratırken yatırımcıları için de değer üretmeye devam etmektedir.

Önceki yılın, başlarda Asya kıtasında görülen ardından tüm dünyayı etkisi altına alan Dünya Sağlık Örgütü tarafından pandemi kategorisinde değerlendirilmiş, COVID-19 virüsü ve virüsün yayılımını önleyici uygulamaların gölgesinde geçmesinin ardından, 2021’de pandemi varyantlar ile varlığını devam ettirmiş olsa da hızlandırılmış aşılama programları ve kademeli olarak hafifletilen kısıtlayıcı önlemler ile tüketici algısı, küresel talep ve sanayi üretimi güçlenmiştir. Bununla birlikte, tedarik zincirinde görülen pandemi kaynaklı süreksizlikler ve kritik girdilerde yaşanan arz kesintileri küresel mal akışında yavaşlamaya sebebiyet vermiş, artan emtia fiyatları önceki yıl baskılanmış olmasının etkisiyle daha da kuvvetli büyüyen talep ile birleşerek enflasyonist ortama zemin oluşturmuştur. Sıkılaştırıcı para politikalarının gündeme geldiği 2021 yılında özellikle gelişmekte olan ülke para birimlerinin yüksek enflasyon karşısında değer kayıplarına uğradığı görülmüş, Türk Lirası ise düşük faiz politikası ve şiddetlenen enflasyonist baskı sebebiyle BRIC ülkeleri arasında değer kaybının en yüksek seviyede gerçekleştiği para birimi olmuştur. Global yerleşiklerin net satıcı olduğu 2021 yılında endeks genelinde yabancı payı %49’dan %41’e gerilerken “Borsa İstanbul 100” yılı %26 oranında değer artışıyla tamamlamıştır. Yıl içerisinde en düşük 6,79 TL, en yüksek 17,71 TL seviyesini gören Şişecam hisselerinin değer kazancı %87 seviyesinde gerçekleşmiş, yabancı payı ise %28’den %33’e yükselmiştir. Ana faaliyet sektörlerinde görülen yükselen talep eğrisi, küresel pazarlara erişim olanakları, dengeli faaliyet portföyü yapısı, büyüme odaklı stratejik yönelimleri ve çevik yönetim politikaları temelinde kaydettiği güçlü finansal performansın yanında alınan yeni yatırım kararları ve sürdürülen organizasyonel ve dijital dönüşüm ile hissedar değerinin kuvvetlenmesini destekleyen yönetim anlayışı, Şişecam hisse senetlerinin endeks üzeri performansında etkili olmuştur. Aynı dönemde BIST-30 Endeksi’nde kaydedilen değer artışı %24 olmuş, BIST Sınai ve BIST Holding endeksleri ise sırasıyla %45 ve%23 değer kazanmıştır.

Yatırımcı İlişkileri aynı zamanda Mali Kontrol ve Raporlama Direktörlüğü ile birlikte Şirket’in sermaye piyasalarıyla ilgili yasal düzenlemelerden kaynaklanan yükümlülüklerine tam olarak uymasını sağlamakta, bu görevinin yanı sıra Kurumsal Yönetim Derecelendirme Notu ve Kredi Derecelendirme Notu çalışmalarında Şirket içi ve dışındaki ilgili tüm taraflarla koordinasyon ve iletişimi de gerçekleştirmektedir.

Türkiye’de Sermaye Piyasası Kurulu (SPK) Kurumsal Yönetim İlkeleri’yle uyumlu derecelendirme yapmak üzere faaliyet izni bulunan SAHA Kurumsal Yönetim ve Kredi Derecelendirme Hizmetleri A.Ş. tarafından 16 Aralık 2020’de tamamlanan “Kurumsal Yönetim Derecelendirme Dönemsel Revizyon Raporu”nda da belirtildiği üzere, Şişecam’ın kurumsal yönetim ilkelerine verdiği önem, bunu sürekli ve dinamik bir süreç olarak yürütmedeki istekliliği ve bu doğrultuda bir önceki derecelendirme notunun tahsis edilmesinden bu yana geçen süre içinde gerçekleştirmiş olduğu çalışmaların göz önünde bulundurulmasıyla, 2020 yılında 9,54 (9,538/10) olan Kurumsal Yönetim Derecelendirme Notu, özellikle Kamuyu Aydınlatma ve Şeffaflık bölümüne ilişkin not yükselişiyle, 2021 yılında 9,55 (9,551/10) seviyesine ulaşmıştır. Bu derecelendirme notu, Şişecam’ın geleneksel olarak son derece yüksek kurumsal yönetim standartlarının bağımsız kurumlarca da belgelendirilmesi açısından oldukça önem arz etmektedir.

2021 yıl sonu itibarıyla BIST-100 Endeksi %26, BIST-30 Endeksi %24, BIST Sınai Endeksi %45 ve BIST Holding Endeksi %23 değer kazanmıştır. Aynı dönemde, Şişecam hisse senetleri %87 değer kazancıyla endeks üzeri performans sergilemiştir.

Şişecam Hisse Senetleri BIST-100 Endeks Bazında Değişimi (2021)

Kurumsal Yönetim Derecelendirme Notu’nun alt başlıklar itibarıyla dağılımı ise şöyledir:

Pay Sahipleri 0,25 95,49
Kamuyu Aydınlatma ve Şeffaflık 0,25 97,48
Menfaat Sahipleri 0,15 99,48
Yönetim Kurulu 0,35 92,42
Toplam 1,00 95,51

ŞİŞECAM’IN KURUMSAL YÖNETİM DERECELENDİRME NOTU 9,55’E YÜKSELMİŞTİR.

Yatırımcı İlişkileri iletişim bilgileri
E-posta: SC_IR@sisecam.com
Tel: +90 850 206 3374
Faks: +90 850 206 4262

ŞIŞECAM’IN ÜRETIM GÜCÜ

Şişecam, düzcam, cam ev eşyası, cam ambalaj, kimyasallar ve otomotiv iş kollarında, dünyanın 150’den fazla ülkesinde hayatın her alanına dokunmaktadır.

14
ÜLKE
45
ÜRETİM TESİSİ
5,6
milyon ton
CAM ÜRETİMİ
2,3
milyon ton
SODA ÜRETİMİ
4,2
milyon ton
ENDÜSTRİYEL HAM MADDE ÜRETİMİ

RAKAMLARLA 2021

150’den Fazla Ülkeye Satış
19,2 Milyar TL Uluslararası Satış

SATIŞLARIN BÖLGESEL DAĞILIMI

SATIŞLARIN TÜRKİYE-ULUSLARARASI DAĞILIMI

YÖNETİM KURULU BAŞKANI'NIN MESAJI

Prof. Dr. Ahmet Kırman İle Söyleşi

Şişecam Yönetim Kurulu Başkanı ve Genel Müdürü Prof. Dr. Ahmet Kırman merak edilen soruları yanıtlıyor.

Soru

2021 yılı Şişecam’ın finansal performansı açısından nasıl bir yıldı?

Soru

Birleşmenin sonuçlarını test ettiğiniz 2021 yılında birleşmenin ve yeni yapının ne gibi avantajlarını yaşadınız?

Soru

2021 yılında Şişecam için yılın en önemli gelişmeleri neler oldu?

Soru

Şişecam’ın küresel büyüme vizyonu hakkında bilgi verir misiniz?

Soru

4 kıta ve 14 ülkeye yayılan bir organizasyonun, tedarik zinciri dahil olmak üzere tüm risklerinin iyi yönetimi hakkında bilgi verir misiniz?

Soru

Şişecam tüm yapısını içeren kapsamlı dijital dönüşüm sürecinin neresinde?

Soru

Şişecam için Sürdürülebilirlik nedir? Şişecam’ın 2030 Sürdürülebilirlik Stratejisi merkezinde neler var?

Soru

2022 yılı Şişecam için nasıl bir yıl olacak?

Soru

Geçtiğimiz yıl açıklanan organik ve inorganik birçok yatırım kararları doğrultusunda geleceğe dönük büyüme hedefleriniz hakkında bilgi verir misiniz?

Soru

Şişecam’ın gelecek vizyonu için Ar-Ge ne ifade ediyor? Ar-Ge çalışmalarınız nelerdir?

ŞİŞECAM DÜZCAM

Avrupa'nın 1'inci, Dünyanın 5'inci
Büyük Düzcam Üreticisi

Şişecam; düzcam, cam ev eşyası, cam ambalaj, kimyasallar ve otomotiv iş kollarında 14 ülkede 45 tesisiyle faaliyet göstermektedir.

2021 YILINA GENEL BAKIŞ

Son iki yıldır tüm dünyayı etkisi altına alan COVID-19 pandemisi, küresel ölçekte farklı sektörlerde yaşanan tedarik sıkıntıları ve artan üretim maliyetlerinin yanında pandemi kısıtlamalarının kalkması ile yaşanan ani ve yüksek talep artışları düzcam pazarının küreselde büyümesine yol açmıştır. Hızla değişen pazar koşullarına uyum sağlayarak ve proaktif yaklaşımlar geliştirerek gerek yerel üretim yapılan pazarlarda gerekse yakın coğrafyalarda talep, kapasiteler ölçüsünde maksimum düzeyde karşılanmış ve yüksek satış performansı artırılarak sürdürülmüştür.

Türkiye’de düzcamın tüketildiği başlıca sektörlerden inşaat sektörünün 2021 yılının ilk yarısında toparlanma sinyalleri vermesine rağmen yılı büyüme olmadan kapatması beklenirken, inşaat malzemeleri sanayinin iç tüketimde ve ihracat taleplerindeki artışın etkisiyle %20 büyüyeceği tahmin edilmektedir. Bunun yanında Türkiye’nin inşaat malzemelerinde alternatif tedarikçi konumuna gelmesi ile işlenmiş cam sanayisindeki ihracat da %42 oranında artış göstermiş ve Türkiye düzcam tüketiminde aldığı pay %15’ler seviyesine yükselmiştir. İnşaat malzemeleri haricinde otomotiv, beyaz eşya ve mobilya sanayilerinde görülen yüksek düzcam talebi de yıl içinde soğuk tamirde olan iki düzcam hattının devreye alınmasının katkısı ile optimum düzeyde karşılanmıştır.

Pandemi sonrası ekonomik toparlanma sürecine giren Avrupa’da 2021 yılında %5 civarında büyüme beklentisi bulunmaktadır. Küresel ölçekte en önemli düzcam tüketim coğrafyalarından olan Avrupa’da taleplerde ve buna bağlı olarak satış fiyatlarında önemli artışlar kaydedilmiştir

Aynı şekilde, Rusya’da enerji ve petrol fiyatlarındaki artışın da etkisiyle Rusya ekonomisinin 2021 yılını %4,3 gibi önemli bir büyüme oranı ile kapatması beklenmektedir. Ülkede özellikle mimari camlar sektöründe önemli talep artışı yaşanmış, satış fiyatlarında yüksek oranda artış gözlemlenmiştir

Orta Doğu ve Afrika Bölgesi’nde de pandemi sonrası ekonomik toparlanma süreci devam etmiştir

Hindistan’da 2021 yılında pandemi etkileri devam etmiş, buna karşın ekonomik toparlanma ve talepte artış yaşanmıştır. Demografik açıdan ülkenin tüketim potansiyelinin yüksek ve katma değerli ürünlere eğilimli olması, pazarın gelecekte de yüksek büyüme vadedeceğinin göstergesidir.

DETAYLI BİLGİ

Şişecam Düzcam Satış Gelirleri Artışı

%85

ŞİŞECAM CAM EV EŞYASI

Avrupa'da ve Dünyada 2'inci
Büyük cam ev eşyası Üreticisi

Şişecam; düzcam, cam ev eşyası, cam ambalaj, kimyasallar ve otomotiv iş kollarında 14 ülkede 45 tesisiyle faaliyet göstermektedir.

2021 YILINA GENEL BAKIŞ

COVID-19 pandemisi, 2021 yılında da tüm dünyada etkisini devam ettirmiştir. Pandemi nedeniyle dünya genelinde tedarik zinciri kesintileri yaşanmıştır. Global tedarik zincirindeki sarsıntı tüm sektörleri etkilerken, Şişecam cam ev eşyası faaliyet alanında, sahip olduğu geniş ürün yelpazesi, satış ağı ve güçlü altyapısı sayesinde talebin artış gösterdiği bir yıl yaşanmıştır. Her zaman olduğu gibi; müşteri memnuniyeti ve dijitalleşme odaklı iletişim yaklaşımı ve fiyatlandırma stratejileri ile sürdürülebilir kâr elde edilmiştir.

Yeni ürün lansmanı, çeşitli dijital ve geleneksel iletişim faaliyetleri ile hedef gruplara yönelik çalışmalar yapılmıştır. Globalleşme yaklaşımını 2021 yılında da ön planda tutan Şişecam, dünyanın en büyük Horeca fuarlarından biri olan Milan Fuarı’na katılmıştır. Nude&Paşabahçe markaları ile pandemi sonrası ilk kez sektör profesyonelleri ile bu fuarda buluşulmuştur.

Normalleşme süreci kapsamında; 2020 yılından itibaren güçlü seyreden ev kesimi talepleri 2021 yılında ikram ve B2B kanalından da gelen güçlü taleple desteklenerek, satışlarda hızlı artışa neden olmuştur. Cam ürün grubunda, ton bazında satışlar %12 artarken, satışlar TL bazında %52 oranında artış göstermiştir. Doğru yöntem ve stratejiler ile normalleşme süreci; güçlü ve istikrarlı, aynı zamanda sürdürülebilir bir şekilde yürütülmüştür.

2021 YILI KAZANIMLARI

Operasyonel mükemmellik ve yalın iş süreci odağı ile 2021 yılını başarıyla kapatan Şişecam, dijitalleşme çalışmalarına da hız kesmeden devam etmiştir. Dijital dönüşümün hızlanmasıyla birlikte, cam ev eşyası operasyonlarının daha verimli, hızlı ve kaliteli yönetilmesi hedeflenmiştir. Dijital dönüşümün önemli bir örneği olan Tuzla Showroom, dijital ortama taşınarak müşteri kullanımına açılmış ve yoğun ilgi görmüştür.

Şişecam cam ev eşyası, 2021 yılında tedarik zinciri iyileştirmeleriyle, hedef pazardaki dağıtım altyapısındaki iyileştirme çalışmalarını sürdürmeye devam etmiştir. Bu iyileştirmeler ile Türkiye’de ve globalde marka sadakatinin artırılması hedeflenmiştir. Şişecam, doğru stratejiler ile kilit müşteri yönetimi ve satış&operasyon planlama odağı ile birlikte üretim, satış ve stok dengesini başarılı bir şekilde yönetmiştir. 2021 yılı itibarıyla operasyonel verimlilik ve yalınlaşma çalışmalarının olumlu sonuçları görülmeye başlanmıştır. Mevcut portföy içindeki üst segment ve kârlı ürün payının artırılması hedeflenmiş, ilgili segmentteki satışların toplam satış içindeki payı artarak, kârlılığa olumlu etkide bulunmuştur.

DETAYLI BİLGİ

Şişecam cam ev eşyası Satış Gelirleri Artışı

%52

ŞİŞECAM CAM AMBALAJ

Avrupa'nın ve Dünyanın 5'inci
Büyük Cam Ambalaj Üreticisi

Şişecam; düzcam, cam ev eşyası, cam ambalaj, kimyasallar ve otomotiv iş kollarında 14 ülkede 45 tesisiyle faaliyet göstermektedir.

2021 YILINA GENEL BAKIŞ

2021 yılında, dünya genelinde aşılanma oranlarının artması, yeni varyantların sağlık üzerindeki etkilerinin hafiflemesi ve hükümetler tarafından gerekli önlemlerin alınmaya devam etmesi sonucunda küresel ekonomide toparlanma gerçekleşmiştir. Öte yandan, hızla artan talep, tedarik zincirlerinde kesintiler yaşanmasına neden olurken, lojistik maliyetlerini rekor seviyelere çıkarmıştır. Bununla birlikte, tedarik sürelerinin uzaması, lojistik maliyetlerinin yükselmesiyle, cam ambalaj üreticilerinin tedarik sürekliliğine odaklandığı görülmektedir.

Cam ambalaj sektörüne bakıldığında, artan sağlık/ hijyen bilinci ve ev tüketimi, başta gıda olmak üzere tüm sektörlerdeki cam ambalaj talebini desteklemeye devam ederken, pandemi döneminde en çok etkilenen HORECA (otel, restoran, kafe) kanalının toparlanması ile birlikte alkollü içecek, meşrubat meyve suyu ve su sektörlerindeki cam ambalaj tüketiminde hızlı toparlanma gerçekleşmiştir.

Sektör oyuncuları, artan enerji ve girdi fiyatları ile birlikte sürdürülebilir kârlılık seviyelerine ulaşmak amacıyla ürün hafifletme projeleri, operasyonel mükemmellik ve verimlilik çalışmalarına odaklanmaya devam ederken, sektörde, önemi giderek artan dijitalleşme ve sürdürülebilirlik alanlarına yapılan yatırımlar da hız kesmeden devam etmiştir.

Rusya Federasyonu’nun alkol tüketiminin azaltılması yönünde aldığı kararlarla 2018’e kadar küçülen Rusya cam ambalaj pazarı, 2019 yılından itibaren olumlu gelişmeler seyrederek büyüme göstermiştir. Uzun bir aradan sonra büyüme gösteren alkollü içecek tüketiminde 2020-2021 yıllarındaki pandemi sürecinde HORECA kanalındaki düşüşe rağmen ev tüketimi artmış ve buna bağlı olarak toplam cam ambalaj pazarı hacim bakımından 2019 yılı ile benzer seviyelerde seyretmiştir. Alkollü içecek tüketiminde düşük alkol oranı içeren içeceklere olan eğilim devam etmektedir. Alkollü içecek üretiminde ise tüm sektörlerde benzerlik göstermesine rağmen şarap ve şampanya sektöründe devletin globalden gelen şarap ve şampanyaların şişelenmesine getirdiği yasaktan dolayı düşüş yaşanmıştır. 2021 yılında alüminyum fiyat yüksekliği ve yokluğundan dolayı cam ambalaj talebinde buna bağlı bir iyileşme görülmüştür.

Türkiye cam ambalaj pazarı, 2021 yılında ekonomide, turizmde ve girdi verilen sektörlerdeki çoğu pandemi kaynaklı gelişmelere paralel olarak birtakım olumsuzluklar yaşamış olmakla birlikte; hijyen bilincinin, ambalajlı ve sağlıklı gıdaya yönelimin artması gibi unsurlardan da pozitif anlamda etkilenmiştir.

DETAYLI BİLGİ

Şişecam Cam Ambalaj Satış Gelirleri Artışı

%38

ŞİŞECAM KİMYASALLAR

Avrupa'nın 4'üncü, Dünyanın 2'inci
Büyük Soda Üreticisi

Şişecam; düzcam, cam ev eşyası, cam ambalaj, kimyasallar ve otomotiv iş kollarında 14 ülkede 45 tesisiyle faaliyet göstermektedir.

2021 YILINA GENEL BAKIŞ

Şişecam Kimyasallar, 2020 Mart ayından itibaren dünya genelinde etkisini göstermeye başlayan COVID-19 pandemisinin devam eden etkilerinin görüldüğü 2021 yılında üretim, kalite ve satış istikrarına yönelik sürdürülebilirlik yaklaşımlarının sonucu olarak, benzer sektörlerdeki rakiplerinden pozitif ayrışmıştır. Soda-Krom-Oxyvit ürünleri toplamında 100’den fazla ülkeye ve yaklaşık 700 firmaya ihracat gerçekleştirilmiştir.

Soda sektöründeki gelişmeler

2021 yılı, dünyayı saran pandemi kaynaklı olumsuz koşullar nedeniyle bir çok emtiada olduğu gibi soda kontrat fiyatlarının da aşağı yönlü seyri ile başlamıştır.

Aşılamanın yaygınlaşması ile 2021 yılı ikinci yarı itibarıyla soda külü pazarlarındaki talepte toparlanma görülmüştür. Özellikle solar cam yatırımlarının etkisiyle düzcam sektöründe hızlı toparlanma yaşanmıştır.

COVID-19 önlemleri kapsamında kapanmalarla birlikte en çok sekteye uğrayan sektör olan turizmdeki düzelme ve yine önlem olarak alkol yasağı getirilen ülkelerdeki yasakların kalkması ile cam ambalaj sektöründe de hızlı bir talep artışı olmuştur.

Lityum sektörünün özellikle Güney Amerika’da yoğunlaşan yatırımları soda külü için ilave bir talep artışı oluşturmaktadır.

COVID-19 pandemisinin ikinci yılı ile birlikte başlayan toparlanma sürecinde Çin ve Avrupa başta olmak üzere global bazda enerji maliyetlerinde rekor seviyede artışlar yaşanmıştır. Avrupa’da artan enerji maliyetlerine ek olarak CO2 emisyonlarına uygulanan vergiler ilaveten yüksek bir maliyet yükü oluşturmaktadır.

Yılın ikinci yarısında Çin’de yürürlüğe giren enerji kotaları uygulaması nedeniyle düşen üretim ve stok seviyeleri ile beraber artan enerji maliyetleri etkisi ile Çin yerel pazarındaki spot soda külü fiyatlarında rekor seviyelerde artışlar görülmüştür. Yüksek navlun, ekipman ve yer kısıtları gibi lojistik sıkıntılar tedarik süreçlerini olumsuz etkilemiştir. Çinli üreticilerin ihracat pazarlarından büyük ölçüde çekilmiş olması ve süregelen lojistik sorunlarının etkisi ile soda sektöründe küresel olarak tedarik sıkışıklığı görülmüştür. Sıvı deterjan talebindeki yavaşlamanın da etkisiyle toz deterjan kullanımı ve soda talebi ise artış göstermektedir.

DETAYLI BİLGİ

Şişecam Kimyasallar Satış Gelirleri Artışı

%43

ŞİŞECAM OTOMOTİV

Avrupa'nın 4'üncü, Dünyanın 8'inci
Büyük Otomotiv Camları Üreticisi

Şişecam; düzcam, cam ev eşyası, cam ambalaj, kimyasallar ve otomotiv iş kollarında 14 ülkede 45 tesisiyle faaliyet göstermektedir.

2021 YILINA GENEL BAKIŞ

2021 yılı tedarik zincirinde yaşanan problemler ve ekonomik koşulların ağırlaşması nedenleriyle azalan araç üretimlerinin olumsuz yansımalarının devam ettiği otomotiv sektörü için zorlu bir dönem olmuştur. Pandeminin etkilerinin sürekli daha yoğun bir baskı ile hissedildiği bu dönemde dijitalleşme, Endüstri 4.0 geçiş çalışmaları, yeni ürün geliştirme çalışmaları, kalite yönetiminin yalınlaştırılması ve tedarik zinciri iyileştirmeleri Şişecam Otomotiv’in temel odak noktaları olmuştur.

COVID-19 pandemi sürecinin otomotiv sektörüne olan olumsuz etkileri hem Türkiye hem de Avrupa’da sektör üzerindeki baskının artmasına neden olmuştur. Bu dönemde sektörün temel odağı; tedarik zincirindeki gelişmeleri anlık takip edip hızlı karar vererek üretim dalgalanmalarını optimize etmek olmuştur. Değişimlere hızlı cevap verebilmek ve esnek davranabilmek sektördeki tüm paydaşlar için en büyük öncelik olmaya devam etmektedir.

ÜRÜN GELİŞTİRME

2020 yılında seri üretime geçen kaplamadan ısıtmalı ön camlardan sonra geliştirme çalışmaları hız kazanarak devam etmiştir. 2021 yılında müşteri onay süreçleri tamamlanan HUD özellikli ön camların seri üretimine 2022 yılında başlanacaktır. HUD özellikli ön cam ve AR-HUD özellikli ön cam için geliştirme çalışmaları devam etmektedir.

Arka camlara entegre anten sistemlerinin geliştirilmesi ve servis sağlayıcı olabilmek için yapılan ortaklıklar ve fizibilite çalışmaları 2021 yılında hız kazanmıştır. Müşteri ve tedarikçilerle yapılan görüşmeler paralelinde gelişen teknolojileri de kapsayabilecek çözümler sunulacaktır. Belirlenen çözümler için servis sağlayıcı olabilmek otomotiv camı üretim kabiliyetlerine ek olarak teknolojik çözüm ortağı olma hedefine yaklaşılmasını sağlayacaktır.

Savunma sanayinde tedarikçisi olunan kamu kurumları ile ilişkiler yeni teknolojilerle desteklenerek ilerletilmiştir. Mevcut ürün portföyüne ek olarak yapılan yeni ürün çalışmalarıyla sektördeki gelişimin hızlandırılması planlanmaktadır.

DETAYLI BİLGİ

Şişecam Otomotiv Satış Gelirleri Artışı

%37